Op 8 september zijn wetenschappers van TU Delft op Teuge Airport begonnen met geluidsmetingen aan de Cessna 337 Skymaster van DEAC. Het gaat om de eerste serie geluidsmetingen aan het toestel, de zogenaamde nulmetingen. Met behulp van een high tech akoestische camera met 112 microfoons wordt het geluidsprofiel van het Flying Testbed in kaart gebracht. De camera kan de geluidsbronnen niet alleen lokaliseren, maar ook kwantificeren. Geluid wordt voortgebracht door de propeller, de motor en de romp van het toestel. De proeven van vandaag betroffen uitsluitend taxiën met de research testpilots van TU Delft aan de stuurknuppel. Bij vervolgmetingen gaat de Skymaster de lucht in met een low pass en een fly over.

Herhaald

Na de nulmetingen worden de zelfde proeven herhaald als de Skymaster is voorzien van een driebladige propeller. De snelheid aan het uiteinde van het propellerblad (tipsnelheid) ligt lager dan bij een tweebladige prop. Daarom produceert een toestel met een driebladige propeller minder geluid. In het laatste stadium wordt de DEAC Skymaster voorzien van een elektromotor en andere geluidsbeperkende maatregelen. Dan vinden ook de laatste metingen plaats onder vergelijkbare omstandigheden en ontstaat een goed inzicht in de geluidsreductie.

Onderzoek

De aanpassingen aan het vliegtuig dragen bij aan het onderzoek naar duurzaam vliegen. Daarbij is er minder brandstof nodig en worden minder schadelijke stoffen uitgestoten. Daarnaast zorgen de aanpassingen voor minder geluid. De gegevens worden beschikbaar gesteld aan de grote luchtvaart die er zijn voordeel mee kan doen.