Ongewenste klimaatveranderingen worden veroorzaakt door te veel CO2 uitstoot. Bovendien raken de fossiele brandstoffen op. De luchtvaart is verantwoordelijk voor een klein, maar groeiend gedeelte van de CO2 uitstoot. Een van de mogelijke oplossingen is elektrisch vliegen, met als belangrijkste voordelen schoner, stiller en zuiniger. Om elektrisch vliegen te stimuleren is in februari 2019 DEAC opgericht, het Dutch Electric Aviation Centre Teuge. DEAC richt zich als landelijk kenniscentrum op de kleine luchtvaart (General Aviation): vliegen, onderhoud en aanpassingen aan de infrastructuur. Voor DEAC geldt: ‘klein geleerd is groot gedaan’. Wat we in de kleine luchtvaart leren kunnen we later wellicht toepassen op de grote luchtvaart.

Het is de nationale ambitie dat in 2030 15% van alle vliegbewegingen van de General Aviation in Nederland elektrisch is. Naast de CO2 reductie gaat het ook om het geluidsarmer maken van GA vliegtuigen. Elektrisch vliegen is een duurzame oplossing voor de nu ervaren geluidsoverlast in de omgeving van vliegvelden zoals Teuge Airport. DEAC heeft een eigen testvliegtuig (Cessna 337 Skymaster) om kennis en ervaring op te doen met hybride en elektrisch vliegen. Bij DEAC werken studenten op drie onderwijsniveaus samen: universiteit (TU Delft), hbo (Hogeschool van Amsterdam) en mbo (Deltion College Zwolle).

Onder de vlag van DEAC wordt ook gewerkt aan een drone op waterstof. Kijk voor meer informatie op http://www.hyfly.tech.

 

Initiatiefnemers

International Airport Teuge
Cleantech Regio

Betrokken onderwijsinstellingen

Technische Universiteit Delft, luchtvaart- en ruimtevaarttechniek
Hogeschool van Amsterdam, Aviation Academy
Deltion College Zwolle, luchtvaarttechniek

Meewerkende bedrijven

Aircraft Maintenance Netherlands
International Aviation Support

Sponsors

Provincie Gelderland
Gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Voorst
Skydive Teuge
Saab Technologies