Deltion studenten Colin en Bas staand voor de Cessna 377 Skymaster.

De Cessna Flying Testbed krijgt een digitaal instrumentarium

If you can dream it, you can do it

Het Flying Testbed van DEAC, de Cessna 337 Skymaster, krijgt een digitaal instrumentarium bij onderhoudsbedrijf Hangar One op Teuge Airport. Dat is nodig om goede wetenschappelijke metingen te kunnen doen. Er komt een interface met apparatuur van de Technische Universiteit Delft. Colin (links op de foto) en Bas, derdejaars studenten luchtvaarttechniek van het Deltion College in Zwolle, gaan bij de ombouwoperatie assisteren. Het regionaal opleidingscentrum Deltion is een belangrijke partner van DEAC. Omdat Colin voor Defensie gaat werken vermelden we geen achternamen in dit artikel. Maak kennis met beide enthousiaste studenten.

Deltion studenten Colin en Bas staand voor de Cessna 377 Skymaster.

Praktijkweken

Colin werd 18 jaar geleden geboren en woont in Assen. Hij volgt de opleiding Technicus Avionica en het keuzedeel VEVA. Deze afkorting staat voor Veiligheid en Vakmanschap. Zijn hobby’s zijn fitness, sleutelen aan minibikes, vissen en het bouwen van modelvliegtuigen. Colin is student ambassadeur bij Deltion en wordt ingezet om de opleiding te promoten, bijvoorbeeld op de jaarlijkse open dagen. “Ik heb heel bewust gekozen voor de militaire kant bij Deltion. Mijn laatste jaar ga ik stagelopen bij de Koninklijke Luchtmacht op de vliegbases Gilze-Rijen en Leeuwarden. Mijn einddoel is een baan op Marine Vliegkamp De Kooy bij Den Helder. Daar vliegt de modernste helikopter van Defensie, de NH-90. Het lijkt me geweldig om daaraan te mogen werken”, aldus Colin.

Avionica

Student Bas is 26 en woont in Sintjohannesga, een dorp ten westen van Heerenveen en behorend bij de gemeente De Fryske Marren. Hij heeft al wat meer levenservaring, rondgekeken bij enkele hbo-opleidingen en gewerkt bij een logistiek bedrijf. Toch heeft hij gekozen om alsnog een vakopleiding richting avionica te volgen: “Mijn einddoel is werken bij een onderhoudsbedrijf voor businessjets. Ervaring in die richting hoop ik volgend jaar op te doen tijdens mijn stage in Zwitserland, op het vliegveld van Sankt Gallen-Altenrhein aan de Bodensee.” Net als Colin houdt hij van sporten, vissen en vliegtuigmodelbouw. Daarnaast is hij vliegtuigspotter en vrijwilliger bij vliegtuigmuseum Aviodrome in Lelystad.

Leerzaam

Beide heren zijn erg in hun nopjes met de geboden mogelijkheid om drie maanden te assisteren bij de ombouw van de iconische Skymaster. Colin legt uit: “We lopen vijf dagen per week stage, maar moeten het reguliere onderwijs via zelfstudie wel zelf inhalen. Dat hebben we erg graag voor over, want het is natuurlijk erg leerzaam, een bijna 50 jaar oud vliegtuig voorzien van een moderne glass cockpit.” Beide studenten wonen in Apeldoorn op kamers, want dagelijks pendelen tussen Assen/Sintjohannesga en Teuge zagen ze niet zitten.

De cockpit van de Cessna 377 Skymaster met nieuw instrumentarium.

Uitpluizen

De studenten zijn ruim een week aan de slag, maar hebben nog geen gereedschap aangeraakt. “We zijn begonnen met inlezen en het uitpluizen van de onderhoudsschema’s zoals vermeld in het logboek. Verder kijken we naar hoe de Skymaster is opgebouwd en doen we nulmetingen door de motoren te laten draaien”, aldus Bas. Het ombouwen gebeurt in de grote hangar van Hangar One. De oude instrumenten gaan eruit. Als er wat aan mankeert wordt bekeken of ze gerepareerd kunnen worden. Als dat niet kan worden ze vernietigd, om te voorkomen dat ze per ongeluk toch weer in een vliegtuig ingebouwd worden.

Plexiglas

Aan het einde van het interview leggen de studenten uit hoe de vervolgstappen eruit zien: “De nieuwe instrumenten worden gekocht bij Garmin. Het gaat om instrumenten voor navigatie, vliegen en de motoren. Het instrumentenpaneel moet opnieuw ontworpen worden. Dat doen we eerst met behulp van plexiglas. Dan positioneren we de instrumenten en komen de research test pilots van de TU Delft langs om de definitieve locatie ervan te bepalen. Daarna wordt het nieuwe instrumentenpaneel van aluminimum gemaakt en worden kabels en leidingen vervangen. Dat is een flinke klus, eigenlijk moet daarvoor het hele vliegtuig uit elkaar gehaald worden. Voordelen van de nieuwe instrumenten zijn makkelijker vliegen, beter overzicht, minder onderhoud en minder storingsgevoelig. We hopen dat corona het mogelijk maakt om als alles is ingebouwd mee te gaan op een proefvlucht. Dat zou een fantastisch einde van onze stage zijn. Zoals de slogan van onze opleiding luidt: If you can dream it, you can do it!”.

Deltion embleem op blauw kledingstuk.